Predstavljena objava

Povezave do potovanj z avtodomom

Tu so zbrane povezave do naslovnih blogov najinih daljših potovanj z avtodomi, od 7.dalje z našim            WEINESBERG,...

četrtek, 23. julij 2020

SPLETNA UČILNICA PO MERI V IZREDNIH RAZMERAH ALI ZA VSAK DAN


Od fizične do digitalne učilnice

Covid19 je povzročil veliko stresnih situacij na vseh področjih našega življenja. Znašli smo se v situaciji, ko je bilo potrebno v trenutku odreagirati in najti pot do obvladovanja trenutnih razmer. Tudi šolstvo ni bilo izjema.

Kakšna je pot od tradicionalne, fizične učilnice do digitalne učilnice po meri? Največji izziv je približati se tradicionalni učilnici, ki temelji na odlični komponenti odnosa med učiteljem in učencem. To pa je najtežje vzpostaviti in vzdrževati v e-učilnici.

Kaj moramo storiti? Osnova je dobra komunikacija, komponenta odnosa od spodaj navzgor. V postopek ne vključujemo samo staršev in učencev, ampak tudi vse ekipe sodelavcev in vodstva na šoli, ne glede na to, ali gre za Google učilnica, ali poenoten okvir, kot je splošna e-učilnica  (npr. Moodle…).

Komunikacija kot osnova uspeha

V takih razmerah moramo posebej poskrbeti za dobro komunikacijo z učenci in starši ne glede na obliko in orodje. Najprej moramo o tem obvestiti starše, saj v odnosu šola–dom in trikotniku učitelj-učenec-starši v času učenja od doma, predstavljajo starši pomemben element sodelovanja in povezovanja.

E-pošta je ena izmed osnovnih e-orodij za komuniciranje, ki jo že dobro jo že poznamo in dlje časa uporabljamo. V nenadni spremembi prehoda iz fizične učilnice na učenje od doma pa moramo poleg e-pošte dodati še neposreden stik preko videokonference, v kakršni koli obliki in s kakršnim koli orodjem (Zoom, Google Hangout, Skype ali kaj drugega..). Zagotoviti moramo srečanje iz oči v oči z učencem preko računalniškega zaslona. To je nekoliko bolj zahtevno, tako s tehničnega kot tudi vsebinskega vidika, je pa edina realnost v situaciji socialnega distanciranja in izolacije.

Poskrbeti moramo torej za razvijanje nujne oblike e-komuniciranja z vsemi zainteresiranimi stranmi. To lahko zagotovimo v ustrezni digitalni e-učilnici, torej spletni učilnici po meri, ki naj čimbolj odraža vse pozitivne značilnosti običajne učilnice ter hkrati podpira digitalne in tehnološke načine, kot so oblike učenja na daljavo, mešanega učenja (na daljavo in v živo), obrnjenega učenja in e-učenja.

Priprava in informiranje kot osnova uspeha

Vse na spletu še ne pomeni da je dobro ali slabo, tako kot to tud ni v tradicionalni učilnici. Je samo drugačen pristop. Spletna učilnica po meri prinaša malo večji izziv in sprva frustracijo za vse. Nanjo se moramo privaditi, a ko se vsi akterji, učitelji, učenci in starši navadijo na ta sistem, frustracija počasi izgine in sistem deluje normalno. Povsem odvisno je, kako in koliko učitelj pripravi učence na nov pristop.

Zatorej so informacije o ciljih e-učilnice po meri in ciljih uporabnih orodij zelo pomembne. V spletnem okolju po meri morajo biti dnevni in tedenski cilji prilagojeni, jasni in enostavno dostopni.  Zavedati se moramo, da v spletnem okolju po meri ne bomo tako učinkoviti, kot v tradicionalni učilnici. Gotovo ne bomo obdelali toliko gradiva, a še vedno delo lahko opravimo kakovostno. Prav tako je pomembno, da v tradicionalni učilnici povečamo učinkovitost, če ji občasno dodamo digitalne komponente. 

Prilagoditi moramo svoja pričakovanja, da bi ustrezala, zagotoviti, da so cilji jasno sporočeni učencem preko e-učilnic, ali v skupnem sistemu, če obstajajo na ravni šole, regije, države, ali pa se poslužujemo drugih obstoječih rešitev na spletu (Google Classroom…)

Spletna učilnica po meri

Ko vzpostavimo spletno učilnico po meri, imajo učenci in starši zbrano in urejeno vse kar potrebujejo za učenje od doma na enem mestu. Spletno okolje je potrebno prilagoditi potrebam učencev. Ustrezati mora njihovi stopnji, možnosti dostopanja od doma, okolju, kjer živijo naj bo to mesto, podeželje, visoko ali nižje socialno ekonomsko stanje. Vse to je potrebno vzeti v obzir pri razpravi in odločitvah. Oblikovati je treba torej tako učno e-okolje, da se v njem znajdejo tako učenci kot tudi starši in da v njem zlahka najdejo vse potrebne informacije za uspešno učenje. Omogoča pa tudi ustrezno komunikacijo za vzdrževanje učinkovitega odnosa učitelj-učenec.

Gradiva za učenje od doma

Osrednji del e-učilnice so navodila in gradiva za delo od doma.

Kako posredujemo navodila in gradiva v spletnem okolju po meri? 

·       Lahko jih kuriramo, iščemo in uporabimo ustrezna gradiva na spletu,

·       ali pa izdelujemo lastna gradiva.

Kuriranje predstavlja uporabo gradiv, ki jih je nekdo izdelal in objavil. V takem primeru moramo biti previdni in jih dobro pregledati. Ugotoviti moramo, kaj vsebujejo, so v celoti primerna za naše učence, ali bomo uporabili le njihov del ali v celoti. Nikakor ne smemo nekritično uporabiti celotno gradivo in ga enostavno posredovati učencem. Vse preveč je napačnih rab, ker učitelji ne pregledajo celotnega gradiva in ga tudi ne prilagodijo glede na potrebe učencev in obravnavane snovi. Tam zunaj na spletu je veliko kakovostnega gradiva, a če ga ne prilagodimo potrebam svojih učencev, svojega dela ne opravljamo dobro.

Pomembno pravilo je, nikoli ne posredujte gradiv učencem brez predhodnega preverjanja in prilagajanja. Uporabite dobra gradiva tako, da jih postavite v smiseln kontekst za učenje.

Naslednja možnost je, da sami ustvarimo svoja gradiva. Jasno je, da ne moremo vsega ustvariti sami, še posebej, če sploh ne vemo, kako to narediti v digitalni obliki, katera orodja uporabiti, še posebej pa ne v tako kratkem času. Učitelj je prvenstveno osredotočen na dobro razlago snovi in praktično uporabo znanja pri reševanju primerov in v splošnem pomenu besede ni ustvarjalec vsebin za namene pouka.

Uporabimo le najboljše gradiva, ki je že objavljeno, ali je vključeno v e-učbenike. Sami pa ustvarimo še tisto malo, kar lahko pomeni dobro razlago, pojasnila, navodila za delo in dopolnilo teh gradiv. Pomembno je dejstvo, da smo mi njihovi učitelji, ki jim učenci zaupajo, želijo videti naše delo, slišati našo razlago, saj bomo mi tisti, ki bomo naučeno preverjali in ocenjevali. Odnos moramo graditi skupaj z njimi.

Ustvarimo lastna gradiva

Kako? Obstaja nekaj enostavnih orodij za take potrebe kot so na primer orodja za:

·       zaslonsko snemanje,

·       spletno oddajanje,

·       enostavno tipkanje,

·       snemanje srečanj

·       digitaliziranje gradaiv.

Vsa omenjena orodja nam lahko na enostaven način pomagajo  pri ustvarjanju vsebin, ki ustrezajo našim učencem. (Worda, GD, g-slides, g-docs, drawings, animacije, flipgrids, edpuzzle, Quizlet…)

Veliko je zanimivih orodij, od bolj ali manj enostavnih do kompleksnejših. Pomembno je, da izberete tista, ki so vam blizu in jih znate uporabljati. Upoštevati moramo tudi, da morajo biti to orodja, znana tudi učencem in njihovim staršem, še posebej, če jih bodo morali uporabljati tudi sami. Najbolje je, da jih občasno uporabljamo tudi pri tradicionalnem pouku, kar bo pomagalo obojim, učitelju in učencu ugotoviti njihovo primernost in učinkovitost. Nihče ne pričakuje, da uporabljate vsa obstoječa orodja, aplikacije, pričakuje pa se, da uporabite tista, ki so primerna starostni stopnji vaših učencev, ki se lahko vključijo v spletna okolja in so uporabna za učenje. Samo taka orodja bodo zagotavljala zadovoljive in učinkovite rezultate.

S pomočjo omenjenih orodij, kakovostne vsebinske in didaktične priprave in ob uporabi komunikacijskih možnosti, bomo lahko preselili poglaviten del svojega učnega gradiva na splet. V šoli skupaj ugotovimo, kaj je tisto  najpomembnejše, da zagotovimo optimalne pogoje za delo na daljavo. Upoštevajmo, da čez noč ne bomo obvladali vsega omenjenega in da izjemne situacije učitelje potisnejo v stresno stanje, ko vsi pričakujejo, da mora vse delovati, pomoči pa ni od nikoder. Vzemimo si čas, preverimo pričakovanja, jih pravilno umestimo v svoje znanje, nihče ne pričakuje, da smo digitalni strokovnjak že prvi dan. Potrebno je določiti cilje, se opremiti z informacijami, orodji, vse z namenom, da bo za učence koristno, jasno in sprejemljivo.

Kot zaključek pa samo še dejstvo, da se svet IT zelo hitro spreminja nadgrajuje, zato je potrebno stalno spremljati novosti in presojati ali so primerne in učinkovite pri našem delu. Vodstvo mora poskrbeti, da sproti pridobivamo znanja in ustrezno tehnologijo, da zagotovimo kakovostno šolo. Vseživljenjsko učenje, torej, kajne?


Ni komentarjev: