Od fizične do digitalne
učilnice
Covid19 je povzročil veliko stresnih situacij na vseh področjih našega
življenja. Znašli smo se v situaciji, ko je bilo potrebno v trenutku odreagirati
in najti pot do obvladovanja trenutnih razmer. Tudi šolstvo ni bilo izjema.
Kakšna je pot od tradicionalne, fizične učilnice do digitalne učilnice po
meri? Največji izziv je približati se tradicionalni učilnici, ki temelji na
odlični komponenti odnosa med učiteljem in učencem. To pa je najtežje
vzpostaviti in vzdrževati v e-učilnici.
Kaj moramo storiti? Osnova je dobra komunikacija, komponenta odnosa od
spodaj navzgor. V postopek ne vključujemo samo staršev in učencev, ampak tudi vse
ekipe sodelavcev in vodstva na šoli, ne glede na to, ali gre za Google
učilnica, ali poenoten okvir, kot je splošna e-učilnica (npr. Moodle…).
Komunikacija kot osnova uspeha
V takih razmerah moramo posebej poskrbeti za dobro komunikacijo z učenci in starši ne glede na obliko in orodje.
Najprej moramo o tem obvestiti starše, saj v odnosu šola–dom in trikotniku
učitelj-učenec-starši v času učenja od doma, predstavljajo starši pomemben
element sodelovanja in povezovanja.
E-pošta je ena izmed osnovnih e-orodij za komuniciranje, ki jo
že dobro jo že poznamo in dlje časa uporabljamo. V nenadni spremembi prehoda iz
fizične učilnice na učenje od doma pa moramo poleg e-pošte dodati še neposreden
stik preko videokonference, v
kakršni koli obliki in s kakršnim koli orodjem (Zoom, Google Hangout, Skype ali
kaj drugega..). Zagotoviti moramo srečanje iz oči v oči z učencem preko
računalniškega zaslona. To je nekoliko bolj zahtevno, tako s tehničnega kot
tudi vsebinskega vidika, je pa edina realnost v situaciji socialnega
distanciranja in izolacije.
Poskrbeti moramo torej za razvijanje nujne oblike e-komuniciranja z vsemi zainteresiranimi stranmi. To lahko
zagotovimo v ustrezni digitalni e-učilnici, torej spletni učilnici po meri, ki naj čimbolj odraža vse pozitivne
značilnosti običajne učilnice ter hkrati podpira digitalne in tehnološke
načine, kot so oblike učenja na daljavo, mešanega učenja (na daljavo in v
živo), obrnjenega učenja in e-učenja.
Priprava in informiranje kot
osnova uspeha
Vse na spletu še ne pomeni da je dobro ali slabo, tako kot to tud ni v
tradicionalni učilnici. Je samo drugačen pristop. Spletna učilnica po meri prinaša
malo večji izziv in sprva frustracijo za vse. Nanjo se moramo privaditi, a ko
se vsi akterji, učitelji, učenci in starši navadijo na ta sistem, frustracija
počasi izgine in sistem deluje normalno. Povsem odvisno je, kako in koliko učitelj
pripravi učence na nov pristop.
Zatorej so informacije o ciljih e-učilnice
po meri in ciljih uporabnih orodij zelo pomembne. V spletnem okolju po meri
morajo biti dnevni in tedenski cilji prilagojeni, jasni in enostavno dostopni. Zavedati se moramo, da v spletnem okolju po
meri ne bomo tako učinkoviti, kot v tradicionalni učilnici. Gotovo
ne bomo obdelali toliko gradiva, a še vedno delo lahko opravimo kakovostno. Prav tako je pomembno, da v tradicionalni učilnici povečamo
učinkovitost, če ji občasno dodamo digitalne komponente.
Prilagoditi moramo svoja
pričakovanja, da bi ustrezala, zagotoviti,
da so cilji jasno sporočeni učencem preko e-učilnic, ali v skupnem sistemu, če
obstajajo na ravni šole, regije, države, ali pa se poslužujemo drugih
obstoječih rešitev na spletu (Google Classroom…)
Spletna učilnica po meri
Ko vzpostavimo spletno učilnico po meri, imajo učenci in starši zbrano in
urejeno vse kar potrebujejo za učenje od doma na enem mestu. Spletno okolje je potrebno prilagoditi potrebam
učencev. Ustrezati mora njihovi stopnji, možnosti dostopanja od doma, okolju,
kjer živijo naj bo to mesto, podeželje, visoko ali nižje socialno ekonomsko
stanje. Vse to je potrebno vzeti v obzir pri razpravi in odločitvah. Oblikovati
je treba torej tako učno e-okolje, da se v njem znajdejo tako učenci kot tudi
starši in da v njem zlahka najdejo vse potrebne informacije za uspešno učenje.
Omogoča pa tudi ustrezno komunikacijo za vzdrževanje učinkovitega odnosa
učitelj-učenec.
Gradiva za učenje od doma
Osrednji del e-učilnice so navodila
in gradiva za delo od doma.
Kako posredujemo navodila in gradiva v spletnem okolju po meri?
· Lahko jih kuriramo, iščemo in uporabimo ustrezna gradiva
na spletu,
· ali pa izdelujemo lastna gradiva.
Kuriranje predstavlja uporabo gradiv, ki jih je nekdo izdelal in objavil. V
takem primeru moramo biti previdni in jih dobro pregledati. Ugotoviti moramo, kaj
vsebujejo, so v celoti primerna za naše učence, ali bomo uporabili le njihov del
ali v celoti. Nikakor ne smemo
nekritično uporabiti celotno gradivo in ga enostavno posredovati učencem.
Vse preveč je napačnih rab, ker učitelji ne pregledajo celotnega gradiva in ga
tudi ne prilagodijo glede na potrebe učencev in obravnavane snovi. Tam zunaj na
spletu je veliko kakovostnega
gradiva, a če ga ne prilagodimo potrebam svojih učencev, svojega dela ne
opravljamo dobro.
Pomembno pravilo je, nikoli ne posredujte gradiv učencem brez predhodnega preverjanja in prilagajanja.
Uporabite dobra gradiva tako, da jih postavite v smiseln kontekst za učenje.
Naslednja možnost je, da sami ustvarimo svoja gradiva. Jasno je, da ne moremo vsega ustvariti sami, še
posebej, če sploh ne vemo, kako to narediti v digitalni obliki, katera orodja
uporabiti, še posebej pa ne v tako kratkem času. Učitelj je prvenstveno
osredotočen na dobro razlago snovi in
praktično uporabo znanja pri reševanju primerov in v splošnem pomenu besede
ni ustvarjalec vsebin za namene pouka.
Uporabimo le najboljše gradiva, ki je že objavljeno, ali je vključeno v
e-učbenike. Sami pa ustvarimo še tisto malo, kar lahko pomeni dobro razlago, pojasnila, navodila za delo
in dopolnilo teh gradiv. Pomembno je dejstvo, da smo mi njihovi učitelji,
ki jim učenci zaupajo, želijo videti naše delo, slišati našo razlago, saj bomo
mi tisti, ki bomo naučeno preverjali in ocenjevali. Odnos moramo graditi skupaj
z njimi.
Ustvarimo lastna gradiva
Kako? Obstaja nekaj enostavnih
orodij za take potrebe kot so na primer orodja za:
· zaslonsko snemanje,
· spletno oddajanje,
· enostavno tipkanje,
· snemanje srečanj
· digitaliziranje gradaiv.
Vsa omenjena orodja nam lahko na enostaven način pomagajo pri ustvarjanju vsebin, ki ustrezajo našim
učencem. (Worda, GD, g-slides, g-docs, drawings, animacije, flipgrids,
edpuzzle, Quizlet…)
Veliko je zanimivih orodij, od bolj ali manj enostavnih do kompleksnejših. Pomembno
je, da izberete tista, ki so vam blizu in jih znate uporabljati. Upoštevati
moramo tudi, da morajo biti to orodja, znana
tudi učencem in njihovim staršem, še posebej, če jih bodo morali
uporabljati tudi sami. Najbolje je, da jih občasno uporabljamo tudi pri tradicionalnem
pouku, kar bo pomagalo obojim, učitelju in učencu ugotoviti njihovo primernost
in učinkovitost. Nihče ne pričakuje, da uporabljate vsa obstoječa orodja,
aplikacije, pričakuje pa se, da uporabite tista, ki so primerna starostni stopnji vaših učencev, ki se lahko vključijo v
spletna okolja in so uporabna za učenje. Samo taka orodja bodo zagotavljala
zadovoljive in učinkovite rezultate.
S pomočjo omenjenih orodij, kakovostne vsebinske in didaktične priprave in ob
uporabi komunikacijskih možnosti, bomo lahko preselili poglaviten del svojega učnega
gradiva na splet. V šoli skupaj ugotovimo, kaj je tisto najpomembnejše, da zagotovimo optimalne pogoje za delo na daljavo. Upoštevajmo,
da čez noč ne bomo obvladali vsega omenjenega in da izjemne situacije učitelje
potisnejo v stresno stanje, ko vsi pričakujejo, da mora vse delovati, pomoči pa
ni od nikoder. Vzemimo si čas, preverimo pričakovanja, jih pravilno umestimo v
svoje znanje, nihče ne pričakuje, da smo digitalni strokovnjak že prvi dan.
Potrebno je določiti cilje, se opremiti
z informacijami, orodji, vse z namenom, da bo za učence koristno, jasno in
sprejemljivo.
Kot zaključek pa samo še dejstvo, da se svet IT zelo hitro spreminja
nadgrajuje, zato je potrebno stalno spremljati novosti in presojati ali so
primerne in učinkovite pri našem delu. Vodstvo mora poskrbeti, da sproti pridobivamo znanja in ustrezno tehnologijo, da zagotovimo kakovostno šolo. Vseživljenjsko učenje, torej, kajne?