nedelja, 5. april 2020

Video razlaga - ključ do uspešne šole na daljavo

VIDEO RAZLAGA OD IDEJE, IZVEDBE DO UPORABE


Kako narediti video posnetke, ki bodo vašim učencem všeč in v pomoč pri učenju in jim nadomestili razlago v razredu, ki v takih razmerah ni mogoča?

Proceduralna vprašanja pred izdelavo:
  • Kaj / katere sklope snovi boste izdelali v obliki video razlage?
  • Kako jo boste posneli?
  • Kakšen bo tipičen potek dela?
  • Kje boste objavili svoja video predavanja?
  • Kako si bodo učenci ogledali videoposnetke?
  • Kako si boste prizadevali za refleksijo, poglobljeno dejavnosti, da bodo učenci razmišljali o tem, kaj so se naučili?
  • Kaj če…?

Nekaj pomembnih namigov za izdelavo posnetkov razlage učne snovi.

KAJ - Letne priprave - krajši sklopi

Podrobno analizirajte letno pripravo predmeta, izberite krajše sklope snovi primerne za video razlago. Ni vsaka snov primerna za izdelavo video razlage. Načrtujte, katero učno snov bi lahko učinkovito predstavili v obliki krajših video posnetkov. Razmislite o namenu in ciljih videoposnetka.

Izbira teme in obseg snovi

Izberite temo, pazite na obseg.
Kakšna naj bo dolžina posnetka? Najidealnejša dolžina je med najkrajšim 3 minutni in najdaljšim 10 minutnim posnetkom.

Tri minute je idealna dolžina, pri daljših posnetkih se pozornost učečega zmanjša. 3 minutni video je nekako 500 besed

KAKŠEN POTEK - Izdelava scenarija

Naslednji korak je izdelava scenarijaod uvoda, jedra do zaključka z osnovnimi opornimi točkami. Pri prvih poskusih snemanja je priporočljivo pripraviti celotno besedilo, saj bo snemaje potekalo brez zapletov in po načrtu (podobno kot na TV, ko napovedovalec bere poročilo  s pomočjo 'trotel bobna' :) ) . 

Primer matematika 1.trilatje: 

1, posnetek
Pozdravljeni učenci.
Danes bomo na malce drugačen način obravnavali novo snov iz matematike.
Dobro me poslušajte, osvojeno znanje pa prinesite k pouku. Govorili bomo o delih celote.  (POKAŽI NASLOV)
Ponovimo najprej, kar že znamo.
Spomnimo se:
Pico razdelimo na dva enaka dela. (KLIKNI POLOVICO)Torej na pol.
Vsakemu od enakih delov je ime polovica. Dve enaki polovici skupaj sestavljata celoto.
Zapišimo. ½ (ZAPIŠI)
Kako pa smo pico razdelili na četrtine? (KLIKNI NA PICO)
Naša pica je razdeljena na štiri enake dele. Vsak od enakih delov se imenuje četrtina.
Celoto sestavljajo štiri četrtine. (ZAPIŠI) 1/4

Organizacija tematike na sklope 

Najbolje je, da svojo video razlago razdelite na sklope, kot to počnete, ko pripravljate predstavitev s pomočjo Powerpointa. Ena stran en del vsebine, stran / diapozitiv naj ne bo prenatrpana z vsebino. Načrtujte število sklopov,  strani/diapozitivov, izberite ustrezne vizualne elemente, animacije, gradiva za nazorno in zanimivo predstavitev razlage.  Načrtujte čas. 

 Predpriprava na izdelavo video razlage
  • Pred snemanjem pripravite ustrezno vizualno gradivo (ppt, pdf, animacije, grafe, slikovno gradivo…)
  • Natipkajte vezno besedilo, pazite na dolžino. 
  • Izberite orodje / program, ki vam bo služilo za podlago (powerpoint, programska oprema pametne table, urejevalnik besedil, spletna stran, aplikacije, prosto dostopne programske opreme kot npr: Open Sancore...)
  • zdelajte posamezne strani/diapozitive na izbranem orodju, programu. 
  • Izberite primerno orodje, naprave za snemanje; (npr.: Screen-cast_o_Matic...), primerno orodje za zaslonsko snemanje, če ste se odločili uporabiti določene podlage na računalniku, tablici, telefonu. Preverite, ali vključujejo glas in / ali video in se odločite, kaj od naštetega boste uporabili.
  • Pred pričetkom najprej preizkusite možnosti z nekaj poskusnimi posnetki. 
Nasveti za snemanje videa

ZVOK


Zvok
je eden pomembnejših prvin posnetkov. Govorite jasno, sproščeno in angažirano (podobno kot to počnete v razredu). 


Uporabite dober mikrofon (pametni telefoni in tablice imajo vgrajen dober mikrofon, pri prenosnikih in računalnikih, pa je lahko težava, moteči so šumi, tipkanje, miška...). Če uporabljate mikrofon, naj bo blizu ust, rahlo spodaj in ob strani. Pazite, da se kabel in mikrofon ne dotikata vašega telesa ali oblačil. 


Izogibajte se uporabi vgrajenega mikrofona na prenosniku. Snemajte v manjšem prostoru, kjer ni motenj z okolice in v njem ne odmeva, saj je v nasprotnem primeru mikrofon pojača zvoke iz okolice. 

Med snemanjem zaprite vse programe in okna, ki niso vezani na snemanje, saj bo tako vse bolje teklo in ne bo zamika v glasu.


Poskrbite, da vaš ton glasu ni monoton: berite /govorite besedilo sproščeno, naravno. Govor je lahko malo hitrejši kot v normalnem govoru, saj si uporabnik lahko ponovno ogleda posnetek ali naredi premor. Poleg tega predvajalniki omogočajo tri stopnje hitrosti predvajanja, tako si lahko vsak posamezno prilagaja hitrost. 

VIDEO
Snemanje krajših video posnetkov - videoklipov

Pred snemanjem pripravite vso opremo in jo preverite. V našem primeru bomo uporabil
  • za podlago z gradivi (besedilo, slike, animacije, povezave...( npr.: Smartbook Notebook, ali druga programska oprema pametnih tabel, brezplačn Open Sancore orodje (deluje podobno kot programska oprema pametnih tabel)

  • za snemanje zaslona Screencast-O-Matic - namizna verzija

Pomagate si lahko s pripravo besedila scenarija na tablici, telefonu, ki ga postavite nad prenosnik, da lahko zlahka berete ali uporabite oporne točke. 





Snemajte posamezne kratke videoklipe ena stran/diapozitiv en videoklip. Ko poženete zaslonsko snemanje, najprej potiho preštejte do 3 in šele nato začnite z razlago, saj boste tako imeli večjo možnost za kasnejše urejanje videa. 

Kratke video posnetke poimenujte (npr. glagol1, glagol2, ...)in shranite vsakega posebej v za to namenjeno mapo (npr. glagol). 

Če naredite napako, se ustavite, počakajte trenutek (štejte do 3) in nato ponovno snemajte omenjeni del. Napake bomo odstranili kasneje z rezanjem video posnetkov pri urejanju celotnega posnetka.

Pri različnih šolskih predmetih snemanje poteka različno. Na primer pri matematiki lahko reševanje določenega matematičnega primera poteka s snemanjem direktnega zapisa na papir z uporabo kamere. Lahko seveda posnamemo tudi razlago na šolski tabli, a je tu pogosto težava vidnost, saj učitelj z roko ali telesom prekriva določeno vsebino na tabli. Tudi v takem primeru razdelimo snemanje na posamezne korake reševanja, saj le tako učenec zmore razumeti zapletenejšo razlago. Podobno je pri vseh predmetih, kjer je zapis ali reševanje problema, naloge nujno opravljeno na tabli ali v zvezku. 

Video razlage lahko ustvarjate tudi skupaj s kolegom učiteljem. Posnetki, v katerih se pogovarjata dva učitelja na določeno temo. To tehniko uporabljajo radijske postaje pri dopoldanskih pogovornih oddajah. Skupaj s kolegom torej lahko ustvarite kakovostne videoposnetke. Eden lahko prevzame vlogo "učenca", drugi pa je učitelj.

UREJANJE, IZDELAVA IN OBJAVA VIDEO RAZLAGE

Izbira ustrezne opreme za urejanje videa

Odločite se, katero programsko opremo, aplikacijo boste uporabili za izdelavo celotne video razlage (video editors, Movie maker, Youtube, različne aplikacije na m- napravah...). 

V našem primeru bomo uporabili orodje MovieMaker. Kratko video navodilo za rabo.

Sledi urejanje in združevanje posameznih krajših video posnetkov v celoto. Pomembno je  Izogibajte se pretirani uporabi učinkov, saj uporaba učinkov in trikov lahko ovira učence in jih odvrača od učenja.

Uporabite ustrezno resolucijo, ki omogoča ustrezen kompromis za jasnost predstavitve na različnih napravah.

Skrbite, da bo video enostaven, posnetkom pa dodajte kanček humorja, saj bo video tako bolj privlačen.

Oglejte si posnetek, ga uredite, izločite vse nepotrebne ali nejasne dele, naj bo predstavitev kratka, jasna, poučna in zanimiva. 
Na začetku video razlage jasno predstavite cilje in namen razlage. 
Na koncu videa pa dodajte zasln z osnovnimi podatki kot so razred, snov, uporabljeno gradivo, orodja in datum izdelave, saj vam bo to prišlo prav v naslednjih letih uporabe.

KJE - Objava ali posredovanje video razlage učencem

Odločite se, kje boste objavili svoje posnetke. Če uporabljate na primer YouTube za učitelje, zberite ustrezno ime  za  kanal, ki bo vseboval te vrste video posnetkov. Obstaja tudi veliko drugih video gostovanj na spletnih straneh, (Dropbox, Google Drive, Instagram, FaceBook...) upoštevajte in prepričajte se, ali so zanesljivi in varni (Google Drive, Dropbox,...). Od tu lahko video razlage objavite v svoji spletni učilnici ali podobnih e-okoljih.

Posnetku pri objavi določite ustrezno CC licenco.

Kako objaviti na YouTubu, navodilo

Za zaključek

Ne bodite preveč kritični, ustvarite video razlage, saj jih pripravljate za svoje učence, ki vas dobro poznajo in vas spoštujejo. Zadovoljni boste! Učinkuje podobno kot razlaga v razredu. Uspeh ne bo izostal. 

Razmislite, kako bodo učenci uporabili gradivo in kakšno refleksijo pričakujete na temo snovi. Ocenite količino snovi, ki je primerna za tak način učenja, učenci obvezno potrebujejo več časa in manjšo količino snovi. 

Priporočljivo je, organizirati krajše videokonference (sinhron stik z učenci), ki omogočajo neposreden uvod v snov, razčiščevanje vprašanj in nalog, ki sledijo delu doma in način povratnih informacij o rezultatih učenja. 

Učence seznanite z možnostjo validacije dela in izdelkov, predstavite jasna, pravočasna pravila, omogočite pravočasno povratno informacijo (feedback) o napredku in omogočite spodbude za utrjevanje težjih delov snovi posameznemu učencu. 

Vem, tak način dela zahteva veliko novih znanj, spretnosti in vzame veliko, veliko časa, posebej na začetku. Vendar pa zagotavljam, da se vse omenjeno obrestuje, še posebej, ko se z leti nabere veliko takega e-gradiva, ki ga lahko sčasoma še obogatimo in mu dodajamo nove vsebine. 

Če povzamem celoten postopek. 

IZVEDBA PO KORAKIH PRI OBRNJENEM UČENJU

- izbor
teme z okvirno pripravo
- izdelava scenarija
- izbor orodja za snemanje
- snemanje video razlage,
- obdelava in objava videa,
- posredovanje videa
- izdelava DL za spremljanje videa,
- vprašanja učencev
- delo v razredu – nabor aktivnosti, izvedba,

- evalvacija in refleksija - mnenja učencev, staršev, učitelja

ORODJA IN NAPRAVE ZA SNEMANJE
pametni telefon
digitalni fotoaparat,
tablica
PC + orodje za zaslonsko snemanje
orodje za snemanje podcastov
ustrezna aplikacijo na m-napravah
digitalna kamera
Orodja / programi za obdelavo videa

IZDELAVA VIDEO RAZLAGE 

PRED snemanjem

Načrtujemo učno snovteme (pazimo na obseg) za predstavitev v obliki krajših video posnetkov. Razmislimo o namenu in ciljih videoposnetka.
Načrtujemo dolžino posnetka (najmanj 3 do največ 10 minut)
Pripravimo ustrezno vizualno gradivo (ppt, pdf, animacije, slikovno gradivo…)
Napišemo vezno besedilo.
Izberemo primerno orodje /program, naprave za snemanje; preverimo, ali vključujejo glas in / ali video. Preizkusimo z nekaj poskusnimi posnetki.
MED snemanjem
Zvok je eden pomembnejših prvin posnetkov. Govorimo jasno, sproščeno in angažirano (podobno kot to počnemo v predavalnici). Uporabimo dober mikrofon.

Med snemanjem zapremo vse programe in okna, ki niso vezani na snemanje, saj bo tako vse bolje teklo in ne bo zamika v zvočnem posnetku.
Izogibajmo pretirani uporabi učinkov, saj to študenta odvrača od učenja. Za video uporabimo resolucijo 800X600, ki je ustrezen kompromis za jasnost predstavitve.
Skrbimo, da bo video enostaven posnetkom pa dodajte kanček humorja,  saj bo video razlaga tako bolj privlačna.

PO snemanju
Oglejmo si posnetek, ga uredimo, izločimo vse nepotrebne ali nejasne dele, predstavitev naj bo kratka, jasna, poučna in zanimiva.
Odločite se, kje boste objavili svoje posnetke (YouTube, Vimeo,…) izberimo ustrezno za YouTube kanal.
Posnetku pri objavi določite ustrezno CC licenco.
Povezavo delimo s študenti. Po možnosti video obogatimo še z gradivi in vprašanji (TedEd).

MOŽNOSTI POSREDOVANJA VIDEO RAZLAGE
 Z elektronska pošta
Poznamo in uporabljamo
Omejitev velikosti priponke (Gmail 25MB, Arnes 30MB)
Poznati moramo naslove
Slab nadzor
Storitve za pošiljanje velikih datotek
Arnes FileSender, WeTransfer
Poznati moramo naslove ali objavimo povezavo
Velikost priponk (10/100GB, 2GB)
Časovna omejitev
Vedno na voljo
Nadzor
Spletne učilnice
Omogoča veliko več
Študenti morajo biti vključeni
„Preveč“ samo za deljenje videa
Aktivnosti
Razširjenost Moodla v  Sloveniji
Oblačne storitve za shranjevanje
Dropbox, Google Drive, Arnes Mapa (!), Box,…
Enostavno deljenje
Omejen prostor (ali €€€)
Urejenost
Družabna omrežja
Razširjenost
Prisotnost mladih
Preprostost za uporabo
Prostor (npr. Facebook do 1GB ali 20 min, YouTube do 128GB, Google+ do 15 min ne šteje)

sobota, 4. april 2020

Obrnjeno učenje - 4 stebri

OBRNJENO UČENJE - štirje stebri




Intervju na radiu Koper - O obrnjenem učenju, Viljenka


Video razlaga, ki jo učenec predela doma, sprosti čas za poglobljene aktivnosti, ko smo v razredu! To je bistven princip obrnjenega učenja. 



Obrnjeno učenje / Flipped Learning sledi štirim stebrom (F-L-I-P):


1. Flexible Environment - Prilagodljivo okolje:
Vzpostavite okolje in časovne okvire, ki študentom omogočajo, da po potrebi sodelujejo in razmišljajo o svojem učenju.

2. Learning Culture - Učna kultura:
Študentom omogočite, da se vključijo v dejavnosti, ne da bi bil učitelj v ospredju.Podprite te dejavnosti in jih z diferenciacijo in povratnimi informacijami naredite dostopne vsem učencem.

3. Intentional content - Namenska vsebina
Omogočite koncepte, ki prednostno nastopajo v neposrednem pouku, da jih lahko učenci uporabijo tudi, ko so sami.

4. Professional Educator - Poklicni izobraževalec:
V razredu v realnem času poskrbite za neposreden dostop do posameznih učencev, skupin in celega razreda.
Izvajajte tekoče formativne oblike preverjanja znanja pri delu v razredu z opazovanjem in s snemanjem podatkov, da boste to lahko uporabili pri pouku v prihodnje.




O učenju in poučevanju na daljavo

Ideje na temo učenje in poučevanje na daljavo


Delila bom svoje izkušnje in znanja, ki morda pridejo prav pri izvajanju učenja in poučevanja na daljavo v trenutni situaciji s korona virusom COVID19. 

Kot družba smo se znašli popolnoma nepripravljeni na izzive narave, ki nas obdaja, pa čeprav čisto po nepotrebnem. Zakaj? Že vse od konca prejšnjega tisočletja dalje smo se strokovno ukvarjali z možnostjo e-izobraževanja od osnovne do univerzitetne ravni. Šli smo še dalje in spoznali, da lahko pouk v razredu naredimo tudi drugačen in učinkovitejši, če se lotimo principov obrnjenega učenja (flipped learning). Oboje je tako vsebinsko kot tudi organizacijsko nekako povezano in se dopolnjuje . 

Na tej povezavi najdete moja razmišljanja, ki sem jih doživljala ob prvih dneh karantene, ko smo zaprli šole in zmede, ki je sledila. Covid19 in šola na daljavo

Vem, da imamo veliko znanj na tem področju, saj sem dolga leta sama sodelovala v aktivnostih na to temo in ustvarjala gradiva za praktično uporabo. Pobrskala sem torej po svojih gradivih, ki so nastajala v času sodelovanja v različnih projektih, pripravi delavnic in seminarjev na temo e-izobraževanje, e-učbenikih, uporabi m-tehnologije v poučevanju in učenju in na splošno IKT v šolstvu. V tem blogu bom zbrala vse kar se mi zdi uporabno in to delila z vami. 

Po premisliku sem se odločila, da za te namene povzamem predvsem izkušnje in ideje s področja e/m izobraževanja ali učenja in poučevanja na daljavo z elektronsko in mobilno tehnologijo in flipped learning ali takoimenovanega obrnjenenega učenja in prikažem možne rešitve za izvedbo učenja in poučevanja na daljavo v izrednih razmerah.

Nekaj o terminologiji.

KAJ JE e-IZOBRAŽEVANJE


E-izobraževanje ali e-učenje predstavlja izobraževanje, usposabljanje in izpopolnjevanje s pomočjo sodobne IKT oziroma interneta. 

Pri tej vrsti izobraževanja sta učenec in učitelj praviloma krajevno in časovno ločena, vendar med njima obstaja neka komunikacija. Pravi pomen je e-izobraževanje dobilo prav z vzpostavitvijo učinkovitih načinov komunikacije prek interneta. 
Najpogostejša oblika e-izobraževanja se pojavlja v kombinaciji s tradicionalno obliko poučevanja, to je kombinirano izobraževanje, kamor sodi tudi kombinirano učenje.

E-izobraževanje označuje še cela vrsta drugih izrazov, med njimi je najpogostejši e-učenje. Velikokrat še vedno zasledimo izobraževanje na daljavo, daljinsko učenje in podobno. E-izobraževanje prinaša sodelujočim celo vrsto prednosti v primerjavi s klasičnim načinom izobraževanja.


Pred leti sem objavila priročnik eTutor pri zavodovi založbi in izvedla večje število seminarjev na to temo, objavila članke in predstavila svoje izkušnje na konferencah. 

KAJ JE OBRNJENO UČENJE / FLIPPED LEARNING?

"Obrnjeno učenje" je izobraževalna strategija in vrsta mešanega učenja s povdarkom na udejstvovanju učencev in aktivnem učenju, ki daje učitelju boljšo priložnost za soočanje z mešanimi nivoji, težavami učečih in različnimi slogi učenja v času pouka.


V svojem prispevku za Sirikt konferenco sem zapisala:

Flipped učenje, ki ga lahko poslovenimo kot “obrnjeno” učenje, je novejša izobraževalna metoda, ki na svojstven način združuje učenje in poučevanje v živo s tistim na daljavo. 

Že iz imena lahko razberemo, da gre za preobrat v izobraževalnem procesu, saj se učeči z učno snovjo najprej sreča na daljavo. 
- Doma si ogleda in predela snov s pomočjo videoposnetkov in drugih gradiv, ki mu jih pripravi učitelj. 
- Praktično delo, izvajanje nalog in reševanje problemov, uporaba pridobljenega znanja v praktičnih primerih pri reševanju problemov pa se izvaja pri pouku. 

Poseben povdarek je v tem procesu dan aktivni vlogi učečega v celotnem procesu učenja. Učitelj v tem procesu ustvarja učna gradiva in pripravlja aktivnosti v razredu. V ospredje stopa torej njegova vloga mentorja učencem in moderatorja aktivnosti pri pouku. Spodbuja se sodelovalno delo, samoučenje, učenje učenja, aktivno reševanje problemov, medsebojna izmenjava izkušenj, odgovornost za učenje … 

"Flipped" učenec: " Bistveno je, da se učenci  zavedajo svoje odgovornosti v procesu učenja.  Razviti morajo lastna orodja, ki oblikujejo in omogočajo njihov svet učenja. "

 "Flipped" učitelj : " Učiteljeva vloga se spreminja, postaja mentor učečim in jim pri pouku pomaga pri domačih nalogah, sodeluje pri reševanju problemov, skupaj iščejo odgovore na vprašanja, dopolnjujejo snov z dodatnimi razlagami." 
"Flipped"   vodstvo: "Vodstvo s pravo obliko podpore pomaga do pomembnih premikov v sodobni šoli. Potrebujemo torej 3D šole, ki omogočajo uporabo sodobne tehnologije in spodbujajo nove načine poučevanja in učenja. 
»Obrnjeno« učenje  je del teh sprememb.