Pogosto se pojavi potreba, da bi klasične delovne liste (DL) ponudili učencem v spletni različici v reševanje. Včasih to potrebujejo učenci, ki so dalj časa odsotni od pouka zaradi bolezni ali športa, ali pa zaradi izrednih razmer kot je tokrat koronavirus. Obstajajo različne rešitve, ki so v večini vezane na določeno spletno učilnico ali portal. V tej objavi bom predstavila precej enostavno rešitev, kako naše stare DL lahko predelamo tako, da jih učenci rešujejo spletno. Uporabila bom možnosti, ki jih ponujajo Googlove aplikacije. Predpostavljam, da učitelj in učenci uporabljajo Google račun in so spretni pri uporabi Google aplikacij. Uporabila bom Google Slides in Google Classroom. Kako torej lahko z Google Slides programom za prezentacije izdelam DL v spletni različici? A. Delovni list z dopolnjevanjem besedila. Postopek sem razdelila na tri korake. 1. KORAK - priprava dokumenta
Delovni list v wordushranimo kot PDF dokument.
PDF dokument izvozimo kot .jpeg sliko, če imamo tako možnost v PDF bralniku.
Če te možnosti nimamo, pa ta dokument spremenmo v sliko s pomočjo Windows Orodjem za izrezovanje.
2. KORAK - delo v Google Slides
Odpremo aplikacijo Google Slides.
Spremenimo postavitev strani v pokončno obliko (21 X 29 cm).
Vstavimo shranjeno sliko DL kot ozadje (background) strani.
Z opcijo Polje za besedilo (text box) izdelamo v DL aktivna polja, kjer lahko vpisujemo besedilo.
Dodamo še morebitna navodila za spletno reševanje.
3. KORAK - delimo DL z učenci
Obstaja več možnosti, kako damo gradivo v skupno rabo. Lahko ga enostavno pošljemo učencem preko e-pošte, v tem primeru jih opozorimo, da gradivo shranijo v svoj GD, ga preimenujejo z dodajanjem svojega imena in priimka na koncu naslova (npr: Pridevniki / Pridevniki_tine_snop) in nato ga dajo v skupno rabo z učiteljem. Ali pa učitelj v predstavitvi pripravi za vsakega učenca posebej eno stran za izponjevanje.
Spletni delovni list lahko vključimo v katerokoli spletno učilnico. V svojem primeru bom prikazala, kako ga posredujemo učencem v Google učilnici.
Sestavljanje testov v Google Obrazcih je kar zamudno delo, zato vam bo morda prišla prav informacija, kako zadevo lahko poenostavimo. Osnovni koraki na kratko: Prvi korak
Izdelajmo test v urejevalniku besedil.
Shranimo test v .doxs in .PDF obliki.
Drugi korak
PDF dokument naložimo v Google Drive (v ustrezno mapo, da bo struktura urejena)
V Google Drive namestimo dodatek (Add-ons) Automagical Form
Izberemo PDF dokument s testom in ga odpremo z Automagical Form.
V prikaznem okencu uredimo in počistimo vsebino testa, če je potrebno.
Ustvarimo Google Obrazec.
Tretji korak
Odpremo Google obrazec
Pričnemo z urejanjem vprašanj in dodajanjem možnih odgovorov.
Ne pozabimo na možnost časovne omejitve, če je smiselno.
Obrazec s testom je pripravljen za uporabo.
Zakaj je ta postopek in rešitev pomembna? Nedvomno je delo veliko preglednejše, ko sestavljamo test v urejevalniku besedil. Lažje določamo, kako naj si vprašanja sledijo, hitreje opazimo morebitne napake in seveda je celoten test lažje opredeliti po dolžini. Avtomatiziranje prenosa testa kot celote prihrani predvsem na času. Obstaja sicer možnost 'kopiraj/prilepi' vsako vprašanje in odgovore posebej, kar pa je nerodno in zamudno. :) Oglejte si še video vodič zgoraj omenjenga postopka.
Pri poučevanju na daljavo so sestavni segment načrta dela kriteriji preverjanja in ocenjevanja znanja. Dorečena morajo biti jasna navodila,
- KDAJ,
- KAJ
- in KAKO
bomo preverjali in ocenjevali in kako bo to vplivalo na vrednotenje uspešnosti pridobljenega znanja.
Če tak način izobraževanja poteka skozi celo šolsko leto, se na preverjanje in ocenjevanje pripravljamo drugače, kot če gre za izredne razmere, ki so nastopile nenapovedano. V obeh primerih pa mora biti preverjanje in ocenjevanje načrtovano, časovno opredeljeno in z jasno dorečenimi kriteriji, s katerimi so vsi udeleženci vnaprej seznanjeni. Le tako bo lahko objektivo in bo nudilo vsakemu udeležencu pravično in optimalno oceno znanja.
Obstaja več različnih možnosti preverjanja in ocenjevanja v virtuanem svetu.
Če se omejimo le na pisno preverjanje in ocenjevanje, so na razpolago različna bolj ali manj uporabna orodja ali aplikacije. V tej objavi predstavljam možnost pisnega preverjanja znanja s časovno omejitvijo s pomočjo prosto dostopnega orodja Google Obrazci, ki jih prav gotovo že poznate.
Do Google Obrazcev dostopamo z brezplačnim Google Računom (za osebno uporabo) ali računom za G Suite (za
poslovno, izobraževalno uporabo GAFE). Prednoost tega orodja je, da ustvarjen obrazec lahko uporabimo samostojno, ali pa ga vdelamo v spletne strani, bloge, učilnice (Moodle, Google Classroom...) itd.
Tokrat se bom posvetila predvsem dodatni možnosti, ki jo lahko pri Google Obrazcih s pridom uporabimo pri testiranju na daljavo ali pa tudi sicer v razredni situaciji. To je tako imenovan dodatek Adds-on FormLimiter, s katerim lahko testiranje na enostaven način natančno časovno omejimo.
Če uporabljamo spletno učilnico Moodle ali G Classroom, lahko doloćimo, datum in čas začetka testiranja in vsi udeleženci bodo istočasno dostopali do testa, ki ima časovno omejeno trajanje. Da se izognemo dvomom o avtentičnosti avtorjevega reševanja testa na daljavo, tako v primeru dela v spletni učilnici kot tudi s samostojnim obrazcem, priporočam, da test sprožimo v času videokonference istočasno za vse udeležencein spremljamo njihovo reševanje, hkrati pa v tem primeru lahko tudi odgovarjamo na morebitna vprašanja povezana s testom. Primer vodiča za časovno omejitev kviza v Google Obrazcu.
Kot zaključek še ugotovitev, da ob uporabi Google Obrazcev pridobimo tudi na času obdelave rezultatov, saj nam sistem generira preglednico z rezultati testa, posebej tistih tipov vprašanj, kjer sistem lahko preverja pravilnost, poimensko za vse učence. Poleg tega je možen tudi grafičen prikaz uspešnosti po posameznih nalogah. V primeru, da v testu uporabite tudi možnost odprtih vprašanj, pa le te obdelate in ovrednotite posebej. Vse našteto je omogočeno v večini spletnih testiranj in je velika pomoč učiteljem pri obdelavi rezultatov.
Preverjanje in
ocenjevanje sta sestavni del pedagoškega procesa. To sta dva različna postopka
v procesu izobraževanja, ki pa se dopolnjujeta. Sta si v svojem bistvu zelo
podobna, a imata različen namen in posledico. Pogosto ju zamenjujemo, ker je
meja med njima nejasna. Vsako preverjanje ni tudi ocenjevanje, vsako
ocenjevanje pa je nujno tudi preverjanje.
Namen preverjanja
in ocenjevanja znanja je zbiranje ustreznih informacij o uspešnosti ali
napredku učenca ali za presojo o njihovem učnem procesu. Pomembno je, da je ocenjevanje
usmerjeno v iskanje kompetenc in ne ocen.
Zbrala sem nekaj poudarkov
iz spletnih člankov in jih skupaj s svojimi izkušnjami nanizala tukaj.
S pomočjo formativnega ocenjevanja, sprotnega preverjanja, učitelj preveri, ali učenec razume snov. S
kakovostnim in stalnim formativnim ocenjevanjem učitelj ve, koliko in kako
učenci obvladajo in razumejo snov in jo v praksi znajo uporabiti, kar pa je
osnovni namen učenja.
Pri preverjanju in
ocenjevanju znanja uporabljamo tudi neformalne tehnike kot so
samoocenjevanje - učenci izrazijo, kaj mislijo o svojem učnem procesu in kaj bi morali
delati.
medsebojno ocenjevanje - učenci dobijo od sošolcev informacije o tem, na katerih
področjih so dobri in katera področja naj še utrdijo.
Zakaj je
preverjanje in ocenjevanje znanja pomembno?
Ključnega pomena za
učni proces je, da učenci pokažejo razumevanje snovi; bistveno je oceniti, ali
so učni cilji in standardi pouka izpolnjeni, zato je ocenjevanje sestavni del
pouka in določa, ali so cilji izobraževanja izpolnjeni ali ne.Preverjanje in ocenjevanje
nas sili, da si postavljamo zahtevna vprašanja kot na primer:
Ali
poučujemo, kar mislimo, da učimo?
Ali se učenci učijo, česar naj bi
se učili?
Ali obstaja način, da se snov da bolje naučiti in s tem
spodbujati boljše učenje?
Pomembno je, da
učitelj o ocenjevanju premisli, preden začne načrtovati snov in njeno
razlago. Vpraša naj se:
Kaj bom ocenjeval?
Kaj dokazujejo cilji, ki jih
imam v mislih?
Kaj je dokaz, da bodo dobili načrtovano znanje?
Kaj
je dokaz, da to zdaj zmorejo, znajo "
Razmisli tudi, katere učne strategije ga bodo pripeljale do načrtovanega cilja.
Proces učenje
zahteva, da se udeleženec loti reševanja problemov, da aktivno gradi svoje mentalne
modele.
Znanje se pridobi
ne le s prejemom informacij, ampak tudi z interpretacijo povezano z bazo znanja
učenca. Sposobnost učenca, da organizira, strukturira in uporablja informacije
v kontekstu z reševanjem kompleksnih problemov, je bistveno v procesu učenja. Biti
morajo sposobni kritično razmišljati, analizirati in sklepati. Testiranje znanja je le
majhen del ocene.
Rick Stiggins
trdi: ''Učitelji, ki uporabljajo ''Ocenjevanje za učenje'', vključijo svoje učence
v nenehno samoocenjevanje, ki razkrije:
Preverjanje, samopreverjanje
in utrjevanje znanja lahko učenci poleg
klasičnih načinov opravijo tudi s številnimi digitalnimi orodji in aplikacijami
s široko paleto funkcij. Le-te so lahko dodana vrednost pri utrjevanju strategij formativnega
ocenjevanja.
Preverjanje, posebej samopreverjanje je priporočljivo povezati z igrifikacijo in uporabiti vse elemente igre za motivacijo in spodbudo. V tem segmentu lahko veliko pomagajo digitalna orodja.
Predstavljam vam le nekatera prosto dostopna (v celoti ali delno) orodja ali aplikacije, s katerimi imam praktične izkušnje.
Quizlet je bogato učno
orodje, ki s pomočjo učnih kartic, samodejno ustvari različne oblike utrjevanja in preverjanja znanja. Učitelj ali učenec vstavi najmanj 5 izrazov in jih pojasni z definicijami, le-te sistem samodejno ponudi učečemu vse od oblike učenja, utrjevanja, preverjanja znanja do mešanega tipa testa. Primeren je za različne predmete. Pristop igrifikacije je posebej učinkovit, saj z Quizlet Live sistem učence naključno razporedi v skupine, da skupaj odgovarjajo na vprašanja in se skupaj učijo.
Google Forms Google Forms je enostavno in učinkovito orodje
za izdelavo anket in kvizov. Omogoča različne tipe vprašanj, ki jih lahko
obogatimo z multimedijskimi dodatki. Rezultate ankete ali kviza zbira avtomatično
v Google Preglednici.
Kahoot! je platforma, ki temelji na igrifikaciji učenja. Omogoča
izdelavo zanimivih kvizov. Kahoot kvize lahko izdelajo tudi učenci sami. Izdelke
lahko uporabljate v živo v skupinah ali posamezno, spodbujate tekmovalnost ali
pa jih dodelite kot domačo nalogo.
Gimkit je še ena oblika kviza, ki se izvaja v
obliki igre vendar z dodatnim elementom. Učenci v igri s pravilnimi rešitvami prislužijo
i-denar, ki ga lahko uporabjo za nadgradnjo igre.
Flipgrid je platforma za video razprave, ki učencem omogoča, da s
časovno omejenimi videoposnetki odgovarjajo na zastavljena vprašanja, teme in
razmišljanja. Študenti se lahko med seboj odzivajo, puščajo komentarje in
drugo.
Edpuzzle omogoča, da video posnetke obogatite z dodatnimi interaktivnimi
elementi, ki ob gledanju videa preverjajo razumevanje videneg. Izberite video
na YouTube, Khan Academy, Crash Course ali naložite svojega. Na izbranih točkah
videa vstavite kviz in spremljajte napredek učencev.
Nearpod je spletno okolje v
smislu učilnice, s katerim lahko učitelji predstavi učno snov v obliki
predstavitve, ki jo deli z učenci v realnem času, tako da omogočajo sinhronizirajo
med napravami in spodbuja udeležbo učencev, ter ocenjuje njihovo odzive s
pomočjo celovitega poročanja.
Formative je brezplačno spletno orodje za ocenjevanje, ki učiteljem
omogoča, da sprotno izdelajo lastne oblike preverjanja znanja ali pa iz naloženega
PDF ali dokumenta ustvarijo interaktivno nalogo.
Knowt je sodobnejša oblika aplikacije, ki uporablja umetno inteligenco
za samodejno spreminjanje naših zapiskov v kvize, interaktivne naloge. Tudi
učenci lahko ustvarijo kvize v zelo kratkem času, in sicer vprašanj z več
izbirami, s prazninami in kratkimi odgovori v posameznem kvizu.
Simple website
Telegra.ph je enostaven način spletne komunikacije med učitljem in učenci.
Učitelj ustvari enostavno spletno stran, tako, da v obrazec (glej spodaj) vpiše
Naslov strani, svoje ime in nato doda nalogo, zgodbo, aktivnost, ki jo želi
posredovati učencem in zadevo objavi. Poleg besedila lahko naloži slike in video posnetke in spletne povezave. Ko zaključi, objavi in spletni naslov (URL) posreduje učencem. Spletno stran po potrebi lahko kasneje še ureja. Učenci lahko delajo individualno ali v skupinah, opravijo zahtevano aktivnost po omenjenem postopku, objavijo svojo spletno stran in posredujejo učitelju spletno povezavo.
Googlova učilnica je primeren kraj, kjer lahko učence vodimo skozi določeno snov in preverjamo njihovo znanje. Znotraj Googlove učilnice lahko zastavimo vprašanja in jih delimo s učenci. Naloge je mogoče časovno omejiti. V učilnici tudi lahko vdelamo različne druge aplikacije ali orodja in njihove možnosti.
Spletna orodja za zavarovano in časovno omejeno ocenjevanje
Če morate izvesti pisno ocenjevanje na daljavo, so na razpolago
različne rešitve. Tukaj omenjam nekaj možnosti:
Video razlage, ki jih pripravljamo za učence, ki se učijo od doma, lahko obogatimo z različnimi interaktivnimi elementi in s tem dodatno omogočamo aktivnejše učenje. Situacija je tako bolj primmerljiva s poukom v razredu, saj sproti preverjamo, če so snov razumeli in jih spodbujamo h kritičnemu in aktivnemu usvajanju znanja. Spodnja slika prikazuje pomen posameznih aktivnosti pri učenju in vpliv na kakovost učenja in posledično znanja.
Na kakšen način torej lahko izboljšamo aktivnost učencev pri učenju s pomočjo video razlag?
Obstajajo spletni portali, ki ponujajo posebno storitev, dodajanje interaktivnih elementov in vsebin video posnetkom.
Učitelj ustvari račun v tem okolju, platformi in kreira razrede, nato pa pripravi posebne naloge za učence s pomočjo dodajanja aktivnih elementov v posamezne dele vide, kot so dva tipa kviza, z več možnimi odgovori (multiple coice) ali odprto vprašanje z zapisom (open questions), dodaja lahko povezave do spletnih strani, ali dodatna besedna navodila, spodbuja razmišljanje in zapis idej pri bolj strukturiranih snoveh, predmetih.
Ko opremi video razlago z zgoraj omenjenimi elementi ga dodeli svojim učencem (razredu). Učenci se morajo prijaviti v sistem, če želi učitelj spremljati rezultate. V primeru, da rezultatov ne spremlja, pa interaktivni video deli javno s pomočjo povezave.
Aktivno sem uporabljala predvsem EdpuzzleTed Ed in iSlocollective, vse tri platforme omogočajo tudi brezplačno rabo. Z izkušnjo sem bila zadovoljna.
EDPUZZLE
Primer vprašanj, nalog v EdPuzzle
EDpuzzle je učinkovita in enostavna video platforma, ki
učiteljem pomaga prihraniti čas, povečati angažiranost v učilnici in izboljšati
učenje učencev prek video lekcij. Program EDpuzzle zbira tudi podatke, ko jih
študenti gledajo in komunicirajo z videoposnetkom. Najboljše od vsega,
popolnoma brezplačno!
Naj na kratko opišem postopek in uporabo.
Učitelj oblikuje razrede in dodaja video posnetkom interaktivne elemente na računalniku. Učenci pa dostopajo do teh posnetkov na telefonu, tablicah ali na računalniku.
Uporabljamo video posnetke, ki so objavljeni v:
YouTube, Khan Academy, National Geographic, TED Talks, Veritasium, NumberphileinCrash Course.
Priporočljivo je najprej preizkusiti z že objavljenim videom na YouTubu. Naj bo povezan s snovjo, ki jo obravnavamo in je namenjen razširjeni obravnavi snovi. Pazimo, da posnetek ni predolg.
Torej, če želimo uporabiti svoj video, ga moramo objaviti na enem izmed naštetih kanalov.
Sistem nam omogoča uporabo gradiva pri delu na daljavo ali pa v učilnici, ko učitelj preverja napredek učencev v realnem času, učenci pa se učijo individualno v svojem tempu. Pegleden prikaz po posameznih učencih in odgovorih na vprašanja in naloge je dostopen v posebnem zbirniku Gradebook.
Primer inteaktivnega videa, ki sem ga naredila za seminar.
TED-Ed je knjižnica s 1.000+ izobraževalnih videoposnetkov ter edinstvena platforma za učitelje in vzgojitelje, da lahko dodajajo lastna vprašanja, kvize za kateri koli YouTube video ali dodajajo na že obstoječo lekcijo TED-Ed.
To je zbirka lekcij, ki so jih ustvarili uporabniki TED-Ed z uporabo videoposnetka, ki so ga našli na YouTubu. Zbirka primerov dobre prakse je na razpolago vsem uporabnikom.
Kdorkoli z uporabniškim računom TED.com lahko ustvari zasebno lekcijo na TED-Edu z videom, ki ga najde ali sam objavi na YouTubu.
Platforma ponuja iskalnik, s katerim lahko poiščete ustrezen video ali vpišete njegov URL. Nato pričnete z dodajanjem elemengtov na določeno točko v videu. Dodajate lahko različne aktivnosti od dodatnih uvodnih in zaključnih pojasnil, spletnih povezav, slik, namigov za razpravo, pa do kviza z dvemi tipi vprašanj, vprašanja z več izbirami ali odprta vprašanja, ko je potrebno vpisati odgovor..
Učitelj posreduje učencem povezavo preko e-pošte ali drugega sistema obveščanja. Sistem generira pegleden prikaz odgovorov na vprašanja in naloge.
Shematski prikaz možnosti vstavljanja elementov v video.
iSlocollective je platforma, ki ponuja veliko delovnih listov, powerpoint predstavitev za angleščino, poleg tega pa tudi bogat izbor interaktivne video lekcij za učenje slovnice in besedišča za različne stopnje in nivoje. Iz videa, ki je v angleščini sistem sam izloči besedilo, ki ga lahko uporabimo za utrjevanje slovnice ali besedišča. Primer za pokušino
Spiral je platforma z zelo bogatim naborom aktivnosti na enem mestu. Omogoča uporaben in enostaven način formativnega pcenjevanja znanja s pomočjo peti različnih aktivnosti, ki omogočajo komuniciranje med učiteljem in učencem in sprotno preverjanje razumevanja predstavljene snovi. Spiral je brezplačna aplikacija, ki omogoča ustvarjanje učilnic, vključevanje učencev vanje, sinhrono in asinhrono rabo obravnavanih gradiv in dodeljevanje le teh učencem.
Aplikacije omogoča učencem sodelovati v vsakodnevnih učnih dejavnostih. Učitelju pa daje pregled nad znanjem in razumevanjem snovi.
Aplikacija omogoča 5 različnih aktivnosti
Quickfire lite
omogoča hitro simultano sodelovanje celotnega razreda pri odgovoru na zastavljeno vprašanje.
Quickfire
omogoča hitro preverjanje znanja s kvizom, ki omogoča sedem tipov vprašanj.
Discussion
Zelo učinkovito orodje s katerim lahko ustvarite
interaktivne predstavitve ali jih naložite, jih delite z učenci v razredu ali za domačo nalogo. Ob posamezni strani, temi zastavite temo za razpravo, ki jo učenci zabeležijo v sistem, ki kasneje daje vpogled v vsebino razprave. Učeitelj sodelovanje lahko tudi ocenjuej in komentira.
Team Up
Učenci v skupinah ustvarijo in delijo skupne predstavitve s pomočjo PCjev, tablic ali pametnih telefonov.
Clip
Učitelj opremi video razlago z interaktivnimi elementi in spremlja uspešnost dela učencev.
Primer interaktivnega videa, ki sem ga pripravila za ino izmed skupin učiteljev. Vstopite kot gostje in si oglejte primer.
VIDEO RAZLAGE TAKO ALI DRUGAČE YOUTUB KOT ORODJE Kratka razlaga, kako objavim in urejam video na YouTubu: https://drive.google.com/open?id=1Qk2eToHt8sBtkAt2btnT6iDfs04nw7d0 Naše video razlage lahko urejamo tudi na našem prenosniku s pomočjo Windows programa Moviemaker, ki je enostaven za uporabo.
PRIMERI RAZLIČNIH PRISTOPOV VIDEO RAZLAG snemanje s pomočjo Smartbordove programske opreme in Screen-cast-O-Matic orodja
primer enega videoklipa video razlage pri matematiki - deli celote
Kot lahko vidite je učiteljica pripravila niz strani v programski opremi Smart Notebook na računalniku. Vsaka stran ima določene elemente, ki so delno skriti in jih ob razlagi povleče v vidno polje, občasno pa po polju tudi prostoročno piše. Tako poveča pozornost učencev na dogajanje, podobno kot to nastaja na tabli v razredu. Paziti je treba, da na ena zaslonsko sliko ne damo preveč elementov.
snemanje v razredu ob tabli in flipchartu z digitalno kamero
V teh dveh primerih, ki so primernejši za starejše učence in dijake ali študente, nastaja razlaga sproti na tabli in na flipchartu. Pri tem je potrebno dobro načrtovati in imeti ustrezno digitalno kamero, ki spremlja tudi gibanje.
snemanje z iPadom in appom ExplainEverything
V tem primeru je vključen le zvok brez videa, kar lahko storimo tudi pri uporabi Screen-cast-o-matic orodja.
Kako narediti video posnetke, ki bodo vašim učencem všeč in v pomoč pri učenju in jim nadomestili razlago v razredu, ki v takih razmerah ni mogoča? Proceduralna vprašanja pred izdelavo:
Kaj / katere sklope snovi boste izdelali v obliki video razlage?
Kako jo boste posneli?
Kakšen bo tipičen potek dela?
Kje boste objavili svoja video predavanja?
Kako si bodo učenci ogledali videoposnetke?
Kako si boste prizadevali za refleksijo, poglobljeno
dejavnosti, da bodo učenci razmišljali o tem, kaj so se naučili?
Kaj če…?
Nekaj pomembnih namigov za
izdelavo posnetkov razlage učne snovi.
KAJ - Letne priprave - krajši sklopi
Podrobno analizirajte letno pripravo predmeta, izberite krajše sklope snovi primerne za video razlago. Ni vsaka snov primerna za izdelavo video razlage. Načrtujte, katero učno snov bi lahko učinkovito predstavili v obliki krajših video posnetkov. Razmislite
o namenu in ciljihvideoposnetka.
Izbira teme in obseg snovi
Izberitetemo, pazite na obseg.
Kakšna naj bo dolžina posnetka? Najidealnejša dolžina je med najkrajšim 3 minutni in najdaljšim 10 minutnim posnetkom.
Tri minute je idealna dolžina, pri daljših posnetkih se pozornost učečega zmanjša. 3 minutni video je nekako 500 besed.
KAKŠEN POTEK - Izdelava scenarija
Naslednji korak je izdelava scenarija, od uvoda, jedra do zaključka z osnovnimi opornimi točkami. Pri prvih poskusih snemanja je priporočljivo pripraviti celotno besedilo, saj bo snemaje potekalo brez zapletov in po načrtu (podobno kot na TV, ko napovedovalec bere poročilo s pomočjo 'trotel bobna' :) ) .
Primer matematika 1.trilatje:
1, posnetek
Pozdravljeni učenci.
Danes bomo na malce drugačen način obravnavali
novo snov iz matematike.
Dobro me poslušajte, osvojeno znanje pa
prinesite k pouku. Govorili bomo o delih celote. (POKAŽI NASLOV)
Ponovimo najprej, kar že znamo.
Spomnimo se:
Pico razdelimo na dva enaka dela. (KLIKNI POLOVICO)Torej na pol.
Vsakemu od enakih delov je ime polovica. Dve enaki
polovici skupaj sestavljata celoto.
Zapišimo. ½ (ZAPIŠI)
Kako pa smo pico razdelili na četrtine? (KLIKNI NA PICO)
Naša pica je razdeljena na štiri enake dele.
Vsak od enakih delov se imenuje četrtina.
Celoto sestavljajo štiri četrtine. (ZAPIŠI) 1/4
Organizacija tematike na sklope
Najbolje je, da svojo video razlago razdelite na sklope, kot to počnete, ko pripravljate predstavitev s pomočjo Powerpointa. Ena stran en del vsebine, stran / diapozitiv naj ne bo prenatrpana z vsebino. Načrtujte število sklopov, strani/diapozitivov, izberite ustrezne vizualne elemente, animacije, gradiva za nazorno in zanimivo predstavitev razlage. Načrtujte čas.
Izberite orodje / program, ki vam bo služilo za podlago (powerpoint, programska oprema pametne table, urejevalnik besedil, spletna stran, aplikacije, prosto dostopne programske opreme kot npr: Open Sancore...)
zdelajte posamezne strani/diapozitive na izbranem orodju, programu.
Izberite primerno orodje, naprave za snemanje; (npr.: Screen-cast_o_Matic...), primerno orodje za zaslonsko snemanje, če ste se odločili uporabiti določene podlage na računalniku, tablici, telefonu. Preverite, ali vključujejo
glas in / ali video in se odločite, kaj od naštetega boste uporabili.
Pred pričetkom najprej preizkusitemožnosti z
nekaj poskusnimi posnetki.
Nasveti za snemanje videa
ZVOK
Zvok je eden pomembnejših prvin posnetkov. Govorite
jasno, sproščeno in angažirano (podobno kot to počnete v razredu). Uporabite dober mikrofon (pametni telefoni in tablice imajo vgrajen dober mikrofon, pri prenosnikih in računalnikih, pa je lahko težava, moteči so šumi, tipkanje, miška...).Če uporabljate mikrofon, naj bo blizu
ust, rahlo spodaj in ob strani. Pazite, da se kabel in mikrofon ne dotikata
vašega telesa ali oblačil.
Izogibajte se uporabi vgrajenega
mikrofonana prenosniku. Snemajte v manjšem prostoru, kjer ni motenj z okolice in v njem ne odmeva, saj je v nasprotnem primeru mikrofon pojača zvoke iz okolice. Med snemanjem zaprite vse programe in okna, ki niso vezani na snemanje, saj bo tako vse bolje teklo in ne bo zamika v glasu.
Poskrbite, da vaš ton glasuni monoton: berite /govorite besedilo sproščeno, naravno. Govor je lahko malo hitrejši kot v normalnem govoru, saj si uporabnik lahko ponovno ogleda posnetek ali naredi premor. Poleg tega predvajalniki omogočajo tri stopnje hitrosti
predvajanja, tako si lahko vsak posamezno prilagaja hitrost. VIDEO Snemanje krajših video posnetkov - videoklipov
Pred snemanjem pripravite vso opremo in jo preverite. V našem primeru bomo uporabil
za podlago z gradivi (besedilo, slike, animacije, povezave...( npr.: Smartbook Notebook, ali druga programska oprema pametnih tabel, brezplačn Open Sancore orodje (deluje podobno kot programska oprema pametnih tabel)
za snemanje zaslona Screencast-O-Matic - namizna verzija
Pomagate si lahko s pripravo besedila scenarija na tablici, telefonu, ki ga postavite nad prenosnik, da lahko zlahka berete ali uporabite oporne točke.
Snemajte posamezne kratke videoklipe ena stran/diapozitiv en videoklip. Ko poženete zaslonsko snemanje, najprej potiho preštejte do 3 in šele nato začnite z razlago, saj boste tako imeli večjo možnost za kasnejše urejanje videa.
Kratke video posnetke poimenujte (npr. glagol1, glagol2, ...)in shranite vsakega posebej v za to namenjeno mapo (npr. glagol). Če naredite napako, se ustavite, počakajte trenutek (štejte do 3)in nato ponovno snemajte omenjeni del. Napake bomo odstranili kasneje z rezanjem video posnetkov pri urejanju celotnega posnetka. Pri različnih šolskih predmetih snemanje poteka različno. Na primer pri matematiki lahko reševanje določenega matematičnega primera poteka s snemanjem direktnega zapisa na papir z uporabo kamere. Lahko seveda posnamemo tudi razlago na šolski tabli, a je tu pogosto težava vidnost, saj učitelj z roko ali telesom prekriva določeno vsebino na tabli. Tudi v takem primeru razdelimo snemanje na posamezne korake reševanja, saj le tako učenec zmore razumeti zapletenejšo razlago. Podobno je pri vseh predmetih, kjer je zapis ali reševanje problema, naloge nujno opravljeno na tabli ali v zvezku. Video razlage lahko ustvarjate tudi skupaj s kolegom učiteljem. Posnetki, v
katerih se pogovarjata dva učitelja na določeno temo. To tehniko uporabljajo
radijske postaje pri dopoldanskih pogovornih oddajah. Skupaj s kolegom torej
lahko ustvarite kakovostne videoposnetke. Eden lahko prevzame vlogo
"učenca", drugi pa je učitelj.
UREJANJE, IZDELAVA IN OBJAVA VIDEO RAZLAGE
Izbira ustrezne opreme za urejanje videa
Odločite se, katero programsko opremo, aplikacijo boste uporabili za izdelavo celotne video razlage (video editors, Movie maker, Youtube, različne aplikacije na m- napravah...). V našem primeru bomo uporabili orodje MovieMaker. Kratko video navodilo za rabo.
Sledi urejanje in združevanje posameznih krajših video posnetkov v celoto. Pomembno je Izogibajte se pretirani uporabi
učinkov, saj uporaba učinkov in trikov lahko ovira učence in jih odvrača od učenja.
Uporabite ustrezno resolucijo,
ki omogoča ustrezen kompromis za jasnost predstavitve na različnih napravah.
Skrbite, da bo video enostaven,posnetkom pa dodajte kanček
humorja, saj bo video tako bolj privlačen.
Oglejte si posnetek, gauredite, izločite vse nepotrebneali nejasnedele, naj bo
predstavitevkratka, jasna, poučnain zanimiva.
Na začetku video razlage jasnopredstavite cilje in namen razlage.
Na koncu videa pa dodajte zasln z osnovnimi podatki kot so razred, snov, uporabljeno gradivo, orodja in datum izdelave, saj vam bo to prišlo prav v naslednjih letih uporabe.
KJE - Objava ali posredovanje video razlage učencem
Odločite se, kje boste objavili svoje posnetke. Če uporabljate na primer YouTube za učitelje, zberite
ustrezno ime za kanal, ki bo vseboval te vrste video posnetkov. Obstaja tudi veliko drugih video gostovanj na spletnih straneh, (Dropbox, Google Drive, Instagram, FaceBook...) upoštevajte in prepričajte se, ali so zanesljivi in varni (Google Drive, Dropbox,...). Od tu lahko video razlage objavite v
svoji spletni učilnici ali podobnih e-okoljih.
Ne bodite preveč kritični,
ustvarite video razlage, saj jih pripravljate za svoje učence, ki vas dobro poznajo in vas spoštujejo. Zadovoljni boste! Učinkuje podobno kot razlaga v razredu. Uspeh
ne bo izostal. Razmislite, kako bodo učenci uporabili gradivo in kakšno refleksijo pričakujete na temo snovi. Ocenite količino snovi, ki je primerna za tak način učenja, učenci obvezno potrebujejo več časa in manjšo količino snovi. Priporočljivo je, organizirati krajše videokonference (sinhron stik z učenci), ki omogočajo neposreden uvod v snov, razčiščevanje vprašanj in nalog, ki sledijo delu doma in način povratnih informacij o rezultatih učenja. Učence seznanite z možnostjo validacije dela in izdelkov, predstavite jasna, pravočasna pravila, omogočite pravočasno povratno informacijo (feedback) o napredku in omogočite spodbude za utrjevanje težjih delov snovi posameznemu učencu.
Vem, tak način dela zahteva veliko novih znanj, spretnosti in vzame veliko, veliko časa, posebej na začetku. Vendar pa zagotavljam, da se vse omenjeno obrestuje, še posebej, ko se z leti nabere veliko takega e-gradiva, ki ga lahko sčasoma še obogatimo in mu dodajamo nove vsebine. Če povzamem celoten postopek. IZVEDBA PO KORAKIH PRI OBRNJENEM UČENJU - izbor
teme z okvirno pripravo
- izdelava
scenarija
- izbor
orodja za snemanje
- snemanje
video razlage,
- obdelava in objava videa,
- posredovanje
videa
- izdelava
DL za spremljanje videa,
- vprašanja učencev
- delo
v razredu – nabor aktivnosti,
izvedba,
- evalvacija
in refleksija - mnenja učencev, staršev, učitelja
ORODJA IN NAPRAVE ZA SNEMANJE
•pametni
telefon
•digitalni
fotoaparat,
•tablica
•PC
+ orodje za zaslonsko snemanje
•orodje
za snemanje podcastov
•ustrezna
aplikacijo na m-napravah
•digitalna kamera
•Orodja
/ programi za obdelavo videa
IZDELAVA VIDEO RAZLAGE PREDsnemanjem
Načrtujemoučnosnov
– teme(pazimonaobseg) zapredstavitev v oblikikrajšihvideo
posnetkov. Razmislimoo namenu
in ciljihvideoposnetka.
Načrtujemo
dolžinoposnetka(najmanj 3 do največ 10 minut)